<
أخرىمنوعات

عادات لا تفعلها في الصباح -الروتين الصحي

الروتين الصباحي

عادات لا تفعلها في الصباح، الروتين الصحي والصباح هو أهم فترة في يومك ممكن تغير يومك كله عن طريق روتينك الصباحي مع أنه يظل تنفيذها سهل و بسيط، بص على كل الناس الناجحة هتلاقيهم بيعملوا حاجتين أولًا يستيقظون في وقت معين، و ثانيًا بينفذ حاجة إسمها الروتين الصباحي و هنا بقي هنقولك إيه هي الحاجات اللي تتنجنبها في أول يومك.

عادات لا تفعلها في الصباح -الروتين الصحي

1- أشتغل أول ما تصحي:

أفعل شي تحبه أولًا مثل قراءة كتاب، تعد فترة الصباح مهمة جدًا كي تستعيد فيها نشاطك الذهني، فترة الصباح كي تخطط ليومك بأكمله و حياتك و عملك و كل هذا يستحيل أن يتحقق لو بدأت يومك  بالعمل مباشرة، إبدأ يومك بشئ لا يتعلق بالعمل الخاص بك، إبدأ يومك بشئ يحمسك مثل،  القراءة، او مشاهدة اي فيديو لزيادة معرفتك،وسيقوم هذا بشحن عقلك مثلما يقوم النوم بشحن جسمك.

2- الإختيارات الكثيرة والمتعددة:

مثلما نعلم جميعًا أن مؤسس الفيس بوك مارك زوكربيرغ تقريبا في كل لقائاته تقريبًا يرتدي نفس التيشيرت، فنحن دائمًا ما نشغل أنفسنا بإختيارات كثيرة جدًا ترهق عقولنا دون جدوي منها، مثل غختيار الملبس، ووسيلة النقل التي سنقوم بإستخدامها، وماذا وأين سأتناول طعامي، والعديد من الخيارات التي قد تبدو صغيرة لكنها في واقع الأمر ترهق أذهاننا كثيرًا، فترة الصباح هي أكبر فترة إبداعية يجب علينا إستغلالها بصورة صحيحة، ويجب علينا إتباع مبدأ التبسيط minimalism، والذي يعني أن تقوم بإختيار أشياء بسيطة وتقوم بإستبدالها مع الأشياء العديدة التي تشغل ذهنك، في البداية سيكون الأمر شاقًا جدًا، وبعد ذلك سيكون هذا أسلوب حياة بالنسبة لك دون أن تشعر، وستفرغ مساحة كبيرة جدً لعقلك كي يفكر جيدًا الأمور الأهم.

3- خد غفوة SNOOZE

Snooze وما أدراك ما ال  

لما بتدوس علي الغفوة اللي في الموبيل انت بتقتل يومك و نفسك بدل 10 دقايق كان ممكن تعمل بيها تمارين خفيفة تستعيد فيها نشاطك انت بتدخل الجسم في مرحلة نوم عميق و بعد كده بتصيحه و نتيجة لده بتفضل طول اليوم مكسل قاعد تشرب في قهوة و شاي علشان تعدل دماغك مع أن الحل كان سهل في الصبح.

4-تصفح هاتفك

بلاش تشوف موبيلك أول ما تصحي لسببين أولًا انت مش هتقدر ترد بصورة كويسة لانك لسه صاحي أو أنك تكون معندكش رسايل فتصاب بالإحباط دا غير أصلا أنك ممكن تضيع ساعة كاملة و انت بتقلب علي البرامج.

5-حمام مياة سخنة الصبح

المياه السخنة بترخي الجسم و تفقد نشاطة ممكن تاخد دش مياه ساقعة و دا الأفضل أو مياه دافية شويه بس بلاش سخنه علشان جسمك، دش المياه السخنه يبقي بليل قبل النوم.جرب دش المياه الساقعة 30 يوم و هتفرق جدا في نشاطك.

6- الأرتجال

أعد جدول بالمهام قبل ليلة، الأرتجال ده مصيبه ممكن يدمر حياتك كلها، علشان اليوم يبقي فيه إنتاجيه لازم يبقي عندك أهداف، خلي الحاجات الكبيرة و المهمة في الأول.

7- التذمر

مقبرة الطاقة الإيجابية بلاش تشتكي من كل حاجة من الشغل و البيت و الفلوس التذمر ده حاجة عملها عاقلك علشان يرتاج و لازم تتجنبها لتنتج، حاول تشوف حل بديل لعقلك علشان ميتذمرش أديله حلول.

وبكده نكون لخصنا أهم عادات لا يجب ان تفعلها في الصباح

المصدر : الزيتونة

شركات المتداولة في البورصة المصرية 2020 & دليلك الشامل

كتاب – أعمل أقل تنجح أكتر

 

 

الوسوم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!
إغلاق
إغلاق

من فضلك قم بتعطيل مانع الإعلانات لتصفح الموقع

من فضلك قم بتعطيل مانع الأعلانات لتصفح الموقع